Na vládním webu jsem si přečetl rozhovor s členem Národní ekonomické rady vlády (NERV) Pavlem Kohoutem "Bez reformy patříme na úroveň Balkánu".
V něm k připomínce "Prezidentovi také vadí, že lze jen obtížně odhadnout dopady zavedení druhého pilíře na současný průběžný důchodový systém" expert Pavel Kohout tvrdí:
"To je pravda s důchodovou reformou i bez ní. Schodek průběžného důchodového systému, který vznikne kvůli zavedení reformy, je pouze přesunutím jednoho schodku z budoucnosti do současnosti. Lidé, kteří si budou investovat na důchod, ušetří státu výdaje v budoucnosti. Jedná se tedy o investici."
Jako správný hloubavý brouk jsem si chtěl tvrzení ověřit. Jelikož nevím přesně, jak se změní výpočet důchodu při vstupu do druhého pilíře, obrátil jsem se na zdroj nejpovolanější. Na webu Ministerstva práce a sociálních věcí jsem nalezl kalkulačku k důchodové reformě. S její pomocí jsem sestavil jednoduchou, leč přesto výmluvnou tabulku:
Hrubá mzda | 8 000 Kč | 10 726 Kč | 15 000 Kč | 24 377 Kč | 50 000 Kč | 97 508 Kč |
Státní důchod z 28% | 8 194 Kč | 10 238 Kč | 11 072 Kč | 12 900 Kč | 17 897 Kč | 27 161 Kč |
Státní důchod z 25% (při vstupu do 2. pilíře) | 7 164 Kč | 8 857 Kč | 9 548 Kč | 11 062 Kč | 15 201 Kč | 22 875 Kč |
Pokles výše státního důchodu při vstupu do 2. pilíře | 1 030 Kč | 1 381 Kč | 1 524 Kč | 1 838 Kč | 2 696 Kč | 4 286 Kč |
Pokles výše státního důchodu při vstupu do 2. pilíře v procentech hrubé mzdy | 12.88% | 12.88% | 10.16% | 7.54% | 5.39% | 4.40% |
Abych nezatěžoval výpočet výjimkami přechodného období a dalšími podružnostmi, nastavil jsem při výpočtu rok narození 1993. Je jedno, zda výpočet provádíme pro muže či bezdětnou ženu. Pro výpočet jsem zvolil mimo jiné některé specifické hodnoty hrubé mzdy: 8 000 Kč je minimální mzda, 10 726 Kč je 44% průměrné mzdy, tedy redukční hranice pro výpočet důchodu od níž se do vyměřovacího základu započítává pouze 26% hrubé mzdy, 24 377 Kč je průměrná mzda a 97 508 Kč je čtyřnásobek průměrné mzdy, tedy strop pro placení sociálního pojištění. Průměrnou mzdou rozumějte hodnotu, již pro výpočet používá kalkulačka MPSV.
Z tabulky je patrné, že roste-li hrubá mzda nad redukční hranici, relativně se snižuje pokles výše vypláceného státního důchodu při vstupu do 2. pilíře. Na jedné straně to znamená, že vstup do druhého pilíře důchodové reformy je výhodnější pro vyšší příjmové skupiny, na straně druhé to znamená, že výpadek pojistného v průběžném systému bude u vyšších příjmových skupin v budoucnu stěží vykompenzován nižšími výdaji na výplaty důchodů. Troufám si hádat, že zavedení druhého pilíře ještě více prohloubí krizi průběžného financování důchodů.
Sami posuďte, zda blábolím já nebo Pavel Kohout.
Jelikož mám v šuplíku návrh důchodové reformy, který zajistí trvalý dostatek pěnez pro průběžné financování důchodů při významném posílení principu zásluhovosti, žádám tímto vládu České republiky, aby v Národní ekonomické vládě všechny holomky, kterým destruktivní dopady zavedení druhého pilíře nedošly, nahradila mnou. :-)